Förbered er på mycket text, ingen bild.

Nu har vi aktivt letat efter hus i två och ett halvt år, i början blomstrade marknaden av nyutkomna villor och vi blev lite giriga och framförallt kräsna och tänkte att det kanske skulle komma ut något bättre... Men det gjorde det inte och marknaden stannade av, de hus som kom ut var antingen inte aktuella över huvudtaget eller så hade de fukt i grunden, var allmänt misskötta osv osv...

Nu har det äntligen lossnat lite på villamarknaden igen och det får vi nog tacka alla nybyggen runtom i Kalmar för som ger lite rotation i bostäderna. Däremot så har vi märkt av och själva drabbats av storstadsfenomenet "sålt innan visning" och om jag inte gillade Pontuz Löfgrens mäklarstab innan så har mitt ogillande spätts på ännu mer. Här är samtalet då jag skulle anmäla oss till en visning (villan låg då fortfarande ute på Hemnet).

- Hej, Lena heter jag och jag tänkte anmäla oss till visningen av S-vägen nu på onsdag.
- Ja hej, då ska vi se.... kan du vänta kvar en sekund....
*mer än en sekund passerar*
-Jo förlåt jag var tvungen att höra med mäklaren och den är såld.
-Eh, jaha... jag kollade ju precis på hemnet.
- Ja men det kom in ett bud innan visningen som säljarna valde att ta.
- Det kan ju vara bra att veta att man kan göra så, för det är ju inte kul att missa ett hus som man är väldigt intresserad av.
- Ja men nu är vi ju säljarnas ombud och vill de ta budet så är affären avslutad (sägs med lite stroppig och halvt otrevlig ton).

Samtalet fortskred lite och hon tyckte jag skulle anmäla vårt intresse på deras hemsida och sedan tackade jag för mig och lade på.

Men åh du otrevliga kvinna klart att jag förstår det, att säljarna tar ett bra bud om de får det och slipper en stor visning, trodde bara inte att detta hade nått småstadsmarknaden. Och till saken hör att samma mäklarbyrå har varit mindre samarbetsvilliga då vi innan visningar har bett om besiktningsprotokollet för att kunna slänga iväg ett bud och vem är så korkad att man budar utan att ha läst igenom besiktingen? Så nu är vi ytterst tveksamma till att köpa av Pontuz Löfgren, tyvärr så besitter de en stor del av marknaden men jag blev så himla besviken av hennes bemötande, men det är klart att jag var ju ingen aktuell köpare som skulle sponsra hennes lön och då behöver man ju inte anstränga sig kanske.

Så här sitter vi fortfarande, väntar och letar och söker och fluktar på hemnet en sisådär fyra-fem gånger om dagen. Snälla måtte vi snart hitta vårt drömhus och ge barnen den uppväxt jag vill kunna ge dom med mycket yta, egna rum och en härlig trädgård att kunna springa omkring fritt i och bara vara barn, inte instängda i en trång lägenhet.

Så håll alla era tummar, händer, fötter och tår att 2014 ska bli det året då Lena äntligen, efter snart 29 års lägenhetsleverne ska få bo i en villa.

1 kommentarer

Helén

14 May 2014 22:05

Jag håller massor av tummar och tår!! 😊

Kommentera

Publiceras ej